Zoals in een vorige blog geschreven (2 september jl), is het voedingscentrum verhuisd naar een nieuwe locatie. Het bleek dat veel mensen op de opening van de nieuwe locatie hebben gewacht, want de periode na de opening was erg druk. In deze nieuwsbrief aandacht voor het voedingscentrum, verschillende stukjes zijn door Vroni geschreven (vertaald), zij leidt het voedingscentrum.

We waren net aangekomen op onze nieuwe locatie en waren ons aan het aanpassen aan de nieuwe omgeving, toen we de ene na de andere opname kregen. Alleen al in juli hadden we 18 nieuwe opnames, omdat het bleek dat mensen hadden gewacht tot ze konden worden opgenomen op de nieuwe locatie van Neesim Voedingscentrum. Het totaal van nieuwe opnames in het 3e kwartaal was 31 kinderen. Van deze ondervoede kinderen hadden zes oedeem door te eenzijdige voeding, drie hadden niet genoeg moedermelk en 22 kinderen waren ernstig vermagerd door ziekte of te weinig voeding. Hun leeftijd varieerde van twee maanden tot drie jaar en twee maanden.

Zoals we in een vorige blog vertelden, is de strategie nu iets veranderd. De kinderen blijven niet meer in het voedingscentrum tot ze hun streefgewicht hebben bereikt, maar worden ontslagen wanneer ze ver genoeg zijn voor poliklinische zorg. Vanaf dan worden ze gevraagd om wekelijks terug te komen voor controle. Bij elk polikliniekbezoek krijgen de moeders wat weanimix-meel mee om ze te ondersteunen bij hun revalidatieproces thuis. Zo hopen ze om meer familieleden te betrekken bij de revalidatie van hun kinderen en meer te leren hoe belangrijk een goed uitgebalanceerd dieet is en hoe je dit kunt bereiken, waardoor ze meer verantwoordelijkheid kunnen nemen als gemeenschap.

Zodra de kinderen naar de ambulante zorg gaan, proberen we elk kind met zijn familie thuis te bezoeken. We kijken of ze in de praktijk hebben gebracht wat we ze hebben geleerd en het geeft ons de gelegenheid om interactie aan te gaan met meer gezinsleden en zo bewustzijn te creëren over het belang van een uitgebalanceerd evenwichtige voeding en een hygiënische omgeving voor het hele gezin.
We zijn van plan om te observeren hoe het ambulante systeem werkt over een bepaalde periode, en dan evalueren en kijken we welke noodzakelijke aanpassingen gemaakt moeten worden.
We zien dat sommige mensen erg meegaand zijn met de follow-ups, maar helaas nemen anderen het niet zo serieus.

Tuin
We zijn weer begonnen met ons tuinproject op onze nieuwe locatie, maar omdat we laat in het seizoen zijn begonnen omdat we pas eind juni zijn verhuisd, waren we bang dat onze producten eronder zouden lijden. Gelukkig ontkiemden en groeiden de okra en andere lokale groenten goed toen de regens eenmaal regelmatig kwamen.

Categorieën: Voedingscentrum